Servicii și misiune: EAP sau asistența socială pentru angajați
Structura:
Asistența socială pentru angajați oferă în principal următoarele servicii (Bremmer, 2014, p.15):
- Consiliere socială individuală pentru persoane
- Consiliere socială pentru cupluri/familii
- Consiliere socială pentru grupuri
- Seminarii și cursuri pentru un focus grup
Se poate înțelege munca asistenților din firme ca un instrument suplimentar al departamentelor de resurse umane cu un model de piloni care pornesc de la o temelie de etică, concepție punctuală și standarde pe care se formează apoi servicii de consiliere personală, de management de caz, consiliere pentru management, consiliere organizaționala, intervenții în grupuri sau în echipe, formare educațională, prevenirea și promovarea sănătății și acțiuni de politică socială (idem, p.17).
Complexitatea consilierii sociale înseamnă că intervențiile și susținerea nu se limitează doar la temele clasice ale asistenței sociale, ci includ interacțiuni ce cuprind totul, de la societate în ansamblul ei până la individ. Așadar influențele misiunilor, strategiilor și scopurilor supraordonate trebuie sa fie incluse în găsirea și urmărirea soluțiilor (Buol, 2004, p.2).
Modele:
Asistența socială în firme poate oferi diverse tipuri de servicii, asistentul social fiind direct angajat de către firme, ori firmele colaborează cu o organizație din domeniu care furnizează asistenți sociali „part time”. De asemenea, asistenții sociali pot fi prezenți fizic în firme sau pot oferi consiliere sau servicii la distanță prin contact telefonic sau chat (Masi, 2005, p.158). Toate modele au avantaje și dezavantaje și trebuie să fie adaptate și potrivite dorințelor și mărimii firmei. În funcție de context, firmele care au între 500 și 2500 de angajați ar avea, în mod ideal, un asistent social „full time” (Wachter, 2014, p.34). Totodată în Germania în 2008 un asistent social este responsabil în medie de 4’875 angajați, și doar o cincime din asistenții sociali full time are mai puțin de 2000 de persoane care pot beneficia din serviciile lor (Baumgartner, 2014, p.22).
Profesionalism:
Deoarece clientela dintr-o firmă se poate adresa asistentului social cu diverse probleme, provocarea este nu numai rezolvarea lor, ci și furnizarea unui standard profesional înalt. Problemele sau întrebările descrise și întâlnite de diferiți autori sunt următoarele:
- din punct de vedere al muncii: stres și burnout (Söling-Hotze, 2014, P.151-165), conflicte cu colegii, în echipa sau între departamente (Stoll, 2013, p. 166), absenteism sau productivitate redusă (prezenteism) (Hargrave, 2008, P.284), bullying [1]. Această enumerare poate să fie completată cu nenumărate alte categorii, de pilda întrebările legate de maternitate sau pregătirea pentru pensie.
- din punct de vedere al vieții individuale și private: familia, dependențe, boli și probleme financiare (Stoll, 2013, p.166), datoriile și gestionarea bugetului (Amjad, 2014, p.55-68) depresie ca și absenteism (Hargrave, 2008, p.284), boli psihice[1]. Și poate să fie completată această listă și cu probleme legate de locuință sau de conflicte interculturale.
- Stoll (2013, p.166) mai adaugă o categorie separată pentru supervizori și lideri pentru asistența în special la comunicarea cu subordonații.
De asemenea, un asistent social pentru angajații dintr-o companie trebuie să aibă o experiență largă și cunoștințe în mai multe domenii, să cunoască inclusiv valorile și misiunile firmei pentru care muncește, pentru a putea desfășura și furniza servicii competente și profesionale.
[1] Informații preluate de pe site-ul http://www.bbs-ev.de/wir_ueber_uns
Bibliografie
Amjad N. în Klein S., Appelt H.J. (coord.): Praxihandbuch betriebliche Sozialarbeit (p.55-68) Wenn der Mahnbescheid mit der Gehaltsabrechnung kommt- Schuldenberatung: Interventionsmöglichkeiten în der betrieblichen Sozialberatung, Asanger Verlag Kröning, 4. Auflage 2014
Baumgartner E.: în Klein S., Appelt H.J. (coord.): Praxihandbuch betriebliche Sozialarbeit, (19-30) Betriebliche soziale Arbeit în Deutschland-Stand und Perspektiven, , Asanger Verlag Kröning, 4. Auflage 2014
Bremmer, E.: în Klein S., Appelt H.J. (coord.): Praxihandbuch betriebliche Sozialarbeit, (p.9-18) 100 Jahre betriebliche Sozialarbeit- Entwicklung, Geschichte und Wandel de Betriebssozialarbeit, Asanger Verlag Kröning, 4. Auflage 2014
Buol B.: Betriebliche Beratung- Zukunft în Chanceprozessen und Reorganisation, în Sozial Aktuell, Martie 2004, [Online] http://www.avenirsocial.ch/sozialaktuell/sozial_aktuell_3131_3127.pdf
Hargrave G. E., Hiatt D., Alexander R., Shaffer I.A.: EAP Treatment- Impact on Presenteeism and Absenteeism: Implications for Return on Investment; Journal of Workplace Behavioral Health, Vol. 23 (3), 2008, [Online] http://www.choixdecarriere.com/pdf/6573/2010/HargraveHiattAlexanderShaffer2008.pdf
Masi D.A.: Employee Assistance Program în the New Millenium, în International Journal of Emergency Mental Health, Vol.7, 2005, [Online] http://www.researchgate.net/profile/Dale_Masi/publication/7501989_Employee_assistance_programs_in_the_new_millennium/links/545e86b70cf2c1a63bfc1f6a.pdf
Söhling-Hotze A.: în Klein S., Appelt H.J. (coord.): Praxihandbuch betriebliche Sozialarbeit (p. 151-164) Stressprävention- ein Beispiel aus der Praxis, Asanger Verlag Kröning, 4. Auflage 2014
Stoll B: Betriebliche Sozialarbeit- Aufgaben und Bedeutung, Praktische Umsetzung; Walhalla Fachverlag Regensburg, 2. Auflage 2013
Wachter K.: în Klein S., Appelt H.J. (coord.): Praxihandbuch betriebliche Sozialarbeit (p.31-44) Wirkungsnachweise von betrieblicher Sozialarbeit- Möglichkeiten und Grenzen Asanger Verlag Kröning, 4. Auflage 2014